søndag 2. januar 2011

Oppgave 2: HUMANISME

Humanisme.


”Det er de gode gjerninger som redder verden. Ikke de store.”
Mange mennesker er opptatt av å gjøre store gjerninger. Gjerninger man får respekt for og blir husket av. Men hvis alle er opptatt av å gjøre store gjerninger.
Humanismen setter mennesket i sentrum, og da går naturlig nok en del av den humanistiske tankegangen ut på å ta vare på menneskene rundt oss. Humanistiske verdier er forståelse, medmenneskelighet og omsorg for andre. Derfor passer dette sitatet veldig godt inn i den humanistiske tankegangen. Det har noe å gjøre med at vi skal være snille mot hverandre og ta vare på hverandre. Det kan være å gi et kompliment, hilse på hverandre eller rett og slett smile til den du går forbi. Det koster så lite og gir så mye! Det gir en positiv effekt dersom mange mennesker gjør slike (små) gode gjerninger. De trenger ikke være så store, det er ofte de små hendelsene i hverdagen vi husker best. Det er riktig at også de store gjerningene har mye å si, men ekstremt få mennesker har muligheten til å utføre slike store gjerninger. Ettersom vi ”vanlige” mennesker utgjør det store flertallet i verden, har våre gjerninger til sammen mye å si for helheten.
De færreste kan gjøre de virkelig store gjerninger. Gode gjerninger kan alle utføre.

1 kommentar:

  1. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett