lørdag 28. mai 2011

Oppg. 3: Billedtolkning. (bilde s. 148)



 
Bakgrunn.
”Oppstandelsen” er et bilde som hører hjemme i kristendommen. Det er en del av Isenheim-altertavlen som er laget av den tyske maleren Matthias Grünewald. Bildet er fra rundt 1515, da tavlen var ferdig. Grünewald malte omtrent bare religiøse motiver, og malerstilen hans bar preg av et intenst og inderlig billedspråk, noe som kommer godt til syne i ”Oppstandelsen”.

Motiv og form.
På bildet ser vi en mann som svever over en tom kiste. Det er en gammeldags steinkiste som ligger ute, og ”lokket” er skjøvet av og liger halvveis på bakken. Mannen er helt hvit og bærer et rødt og hvitt, langt klede som rekker helt ned til kista. Bak mannen er det en stor gul sol, eller hvert fall et stort lys, som omkranser hele overkroppen og armene hans, det er nesten så ansiktet går i ett med lyset. Dette står i kontrast med den ellers svarte himmelen. Mannen har sår i håndflatene og føttene som det lyser fra, og han holder armene hevet i hodehøyde som for å vise at han lever. Rundt kista ligger fire soldater i fulle rustninger som tydeligvis har besvimt.
Bildet er et maleri av Jesu oppstandelse etter at han har seiret over det onde. Soldatene som ligger på bakken skulle passe på slik at ingen skulle bryte seg inn i grava, men besvimte da graven ble åpnet av en engel. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor det er fire soldater, da Bibelen kun nevner tre.
Det at Jesus er helt hvit kan være et symbol på renhet, at han er uten synd. Det at det lyser av sårene etter naglene fra korsfestelsen kan også være et symbol på at han overvant dødsdommen, at døden tapte og livet vant. Det er selve beviset på at det faktisk er Jesus vi ser. Den store ”sola” bak Jesus er det store blikkfanget i bildet, ettersom det er mye lysere enn resten av bildet, og det setter Jesus i et slags hovedfokus. Det at Jesus i det hele tatt svever over bakken er i seg selv et blikkfang som de fleste vil reagere på. Det er som for å understreke at Jesus er Messias, Guds sønn, som er guddommelig og ikke et vanlig menneske.

Budskap.
Bildet spiller på fortellingen om Jesu oppstandelse, men er nok litt ”overdrevent”. Bibelen forteller at graven var en hule i fjellet, ikke en kiste ute. Det må også dras i tvil om Jesus kom svevende opp fra kista i et langt hvitt klede. Dette er nok mest for å fange seerens oppmerksomhet og for å vise hvor stort det som skjedde faktisk er. Det at fire væpnede soldater ikke klarte å stoppe det som skjedde, er et tegn på hva som nettopp har skjedd. Jesu klær er hvite or røde, og det er farger som symboliserer renhet og kjærlighet. Jesus er helt ren og fri fra synd og han er kjærlighet, vil oss bare det beste.
Jeg tror det samlede budskapet til maleriet er å vise hvor stort det var at Jesus stod opp fra de døde. Selv det at maleriet kanskje er litt overdrevent med den store sola bak, og at Jesus svever over bakken ødelegger ikke for bildet. Jeg vil heller si at det understreker hvor utrolig og fantastisk dette er. Det kan også være at det er slik maleren ser for seg oppstandelsen. Poenget er uansett at Jesus lever og at livet har seiret.

Kilde:

1 kommentar:

  1. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett