lørdag 28. mai 2011

Oppg. 2: Samtale mellom Muhammed og Jesus.


Jesus og Muhammed er ekstremt sentrale personer i to store verdensreligioner. I dag holder de til i hver sin himmel, men lar aldri sjansen gå fra seg for en hyggelig kopp kaffe med litt småprat og kanskje en løsning på et og annet verdensproblem.

M: Halla Jesus! Jeg har tenkt litt i det siste og ikke for å skryte, men vi kan vel med rette si at vi begge var store profeter! Selv om det begynner å bli en stund sida vi var der nede, ser det ikke ut som om de glemmer oss med det første.
J: Store profeter?! Nei det var virkelig ikke å ta for hardt i. Jeg kan jo faktisk kalle meg verdens frelser. *stolt*
M: Hm. Frelser og frelser fru blom. I min religion drar vi det ikke så langt, men du har fått plass som en av de viktigste profetene som gjorde mange store undere.
J: Hallo! Det at jeg er verdens frelser og stod opp fra de døde er jo selve kjernen i kristendommen. Jeg tok alle menneskenes synder på meg da jeg døde på korset og stod opp igjen. Så dersom man bare tror på meg, så kommer man til paradis. Og det gjelder uansett hva du har gjort eller ikke gjort i livet. Er ikke det genialt?
M: Jo, hadde det bare vært såå enkelt å oppnå frelse.. vi muslimer tror at også menneskenes gjerninger teller inn på dommens dag, i tillegg til Allahs barmhjertighet. Det er jo han som er dommeren og som skal ha siste ord i saken.
J: Ikke si at jeg ble pisket og døde på korset for ingenting. Er du klar over hvor vondt det var! Se, jeg har fortsatt sår i hendene og på føttene.
M: Vops, ømt tema.. men faktum er at nettopp troen på din oppstandelse er det som skiller oss muslimer fra dere. Ja, vi tror at du levde, du var en stor profet og alt det der, men that’s it. Du stod aldri opp fra de døde, enhver med litt vett i skallen skjønner at det er umulig for et vanlig menneske.
J: Åh, har du ikke hørt på noe av det jeg har sagt? Jeg er ikke noe vanlig menneske, jeg er Guds sønn. Han sendte meg for å redde verden fra total katastrofe. Jeg levde et syndefritt liv, døde og oppstod, og derfor kan alle som tror på meg komme til paradis.
M: Hos oss må du hvert fall gjøre deg fortjent til å bli frelst. Det er jo ikke noe gøy når alle kan bli det uten å gjøre en dritt.
J: Stopp en halv! Jeg tror det gikk litt fort i svingene i stad. Det jeg mente, var at man må tror på meg og elske meg. Selv djevelen tror, men han kommer ikke til himmelen selv om. Jeg må virkelig få plass i hjertet til den personen for at den skal få bo sammen med meg og Gud i himmelen.
M: Jesus, vi har diskutert dette mange ganger før. Og vi kan vel som vanlig konkludere med at vi aldri blir enige om det der. Da hadde vi jo ikke hatt to forskjellige religioner!
J: Sant sant.. Tenk så mange problemer og konflikter som hadde vært unngått da.
M: Ja. Men over til noe annet. Min stilling i islam er faktisk mye større enn jeg først hadde antatt.
J: Å? Blir ikke du bare regnet som en vanlig profet?
M: Det har alltid jeg trodd og! Men jeg fikk tak i et eksemplar av Islam Today som blir utgitt i Afghanistan, og der står det at jeg faktisk er den siste og viktigste profeten i islam!
J: Wow! Det var ikke småtteri heller. Flere av profetene før deg er jo også nevnt i Bibelen, men jeg må nok skuffe med at du ikke er med…
M: Pøh, Bibelen har så mye rart for seg. Ifølge islam er faktisk alle profetene i islam forløpere for meg og flere profeterte til og med at jeg skulle komme *stolt*
J: Jeg er glad på dine vegne Mo.
M: Takk! Ikke for å skryte, men jeg er faktisk den mest sentrale personen i islam. Vi har jo ingen frelser som deg, men jeg kan trøste meg med at jeg nevnes i trosartikkelen og at jeg er en viktig modell for muslimers liv.
J: Det at du har en så sentral rolle i islam er vel kanskje noe av grunnen til oppstyret rundt karikaturene i 2005?
M: Åh ja det ja.. Det har med at det er forbud mot å fremstille bilder med ansiktet mitt. Også var det ikke akkurat så hyggelige karikaturer! De hadde jo plassert en bombe i turbanen min!
J: Enig, det var dårlig gjort. Muslimer vil jo bare ha fred akkurat som kristne. Og dessuten har ikke kristendommen bildeforbud av meg, fordi jeg er, eller for dem var, en historisk person og derfor kan avbildes.
M: Ja det er rart det der.. Men vops så fort tida flyr i godt lag. Jeg må nesten tilbake til paradis om jeg skal rekke kveldsmaten. Vi fikk ikke løst noen verdensproblemer i dag, men det var en interessant diskusjon vi hadde!
J: Diskusjoner er alltid like interessante, spesielt med deg! Vi snakkes!

1 kommentar:

  1. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett