lørdag 28. mai 2011

Oppg. 1: Religiøs lengsel.


De siste par hundre år har vitenskapen løst spørsmål som før ble regnet som ubesvarlige. Mange lever i vissheten om at vitenskapen har svaret på alt og at vi ikke trenger noen gud. Men samtidig er det i dag flere mennesker som tilhører en religion, et trossamfunn eller nyreligiøse retninger enn noen gang tidligere. Er dette et tegn på at vår sansbare og fysiske verden ikke er nok for oss, at vi har behov for noe mer? Populariteten for fantasy har økt drastisk de senere årene og noen ser det som et sug etter en spirituell dimensjon i livet.
Neumanns påstand om at interessen for fantasy er et tegn på at vi mennesker ikke synes vår endimensjonale verden er nok gir absolutt mening. Han sier også at vi har et sug etter en leveverden som tilbyr noe mer. Jeg tror mennesket har et grunnleggende behov etter noe mer enn det vi har her på jorda. Man kan sammenligne hjertet med et puslespill der en brikke mangler. Noen finner denne brikken i en religion, andre i nyreligiøse retninger og noen også i fantasy. I dag vet vi mennesker så mye at mange avskriver at det finnes en gud. Men jeg tror menneskene har et grunnleggende behov for å tro på noe. Okei, man tror kanskje ikke på fantasy, men å leve seg inn i en fiktiv verden kan være en måte å dekke dette behovet på. Vi mennesker liker å glemme hverdagen med alt det vi kjenner. Rømme bort fra virkeligheten og bare drømme seg bort i en fantasiverden hvor man kan fly, leve evig, bli usynlig og dyrke sjokoladetrær. Tanken om at ingenting er umulig og begrenset av vitenskapens lover tror jeg de fleste finner spennende. Vi vet at det egentlig er umulig, og kanskje er det nettopp derfor vi elsker det?
Min konklusjon er derfor at ja, den økende interessen for fantasy er et uttrykk for religiøs lengsel i vår tid. Men for mange er religion på vei ”ut” og man finner andre måter å dekke dette behovet på.

Kilder:

1 kommentar:

  1. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett